Etter mange år med produksjon og høyt aktivitetsnivå, blir daværende leder syk og måtte si fra seg rollen som leder.
I 2005 kommer Petter Grunnan inn fra en tilværelse som IT-leder i Telenor. Han visste ikke mye om matvareproduksjon, men en ting forstod han: Det ville ikke være mulig å konkurrere i fremtiden hvis en ikke kvittet seg med alle løse papirer og heller begynte en systematisk tilnærming mot produksjonen.
«Nå må vi slutte å gjøre de samme feilene om og om igjen, vi trenger et system som fanger opp disse fra produksjonsprosessen, og som hjelper oss å utvikle produksjonen», sier han. Og sånn startet det. Petter setter i sving sin IT-ekspert på saken med å utvikle et nytt system for bedriften. 9 måneder senere er første utgave av Progress i bruk på anlegget.
«Jeg trodde aldri jeg skulle få kontroll på alle papirene og dokumentene som fløt rundt, og alle avvikene som bunket seg opp. Hadde det ikke vært for Progress, hadde jeg ikke orket å holde på med dette», sier Petter.
Siden den gang har systemet jevnt og trutt utviklet seg til å passe prosessen fra mottak til leveranse. Utallige tilbakemeldinger fra operatører og ledere har gitt grunnlaget for utviklingen og bidratt til et velfungerende system. «Jakten på full kontroll er over, den er funnet og tenkt å forbli værende», sier nåværende daglig leder.
De feilene som ble gjort ble fanget opp i systemet, og avvikene ble sendt direkte til kvalitetssjef som kunne utbedre forholdene slik at det ikke skjedde igjen. Steg for steg har vi effektivisert produksjonshverdagen, og i dag er det en drøm å drive business i næringsmiddelindustrien, sier Petter.
«Vi føler at vi til enhver tid har full kontroll og sitter med en følelse av at vi kan slappe av og bruke tiden vår på utvikling.» «Progress gir deg muligheten til å drive lønnsomt, og det er moro», avslutter han.